کد خبر: ۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰
بیمه زنان، 12 سال در دالان‎هاي تصميم گيري سرگردان است؛
بیمه زنان خانه دار از مطالبات مهم زنان در کشور است و گستردگی جمعیت تحت پوشش نیز از دلایلی است که مطالعه و بررسی و اجرایی شدن این بیمه را ناگزير مي‎كند.
به گزارش تجارت آنلاین؛صحبت از جمعيتي به طور تقريبي بين 19 تا 23 میلیون نفر است كه براياين گروه تخمین زده می شود.  

مشاور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده چندي قبل درباره  روند  تكميلاين بيمه ها گفته بود:  اهمیت بیمه شدن زنان خانه دار در درجه اول به این موضوع مهم وابسته است که باید همه جامعه تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

برخی گمان می کنند فقط بیمه سلامت برای ایرانیان کافی است، این در حالیست که تامین آتیه افراد در عصر کنونی امری اجتناب ناپذیراست.

بنابراین معاونت امورزنان به این مسئله اهمیت زیادی می دهد و معتقد است باید بیمه‎ای مستمر و پایدار برای زنان خانه دار تدارک دید. وي درباره علت طولانی شدن پروسه تصویب بیمه زنان خانه دار گفته بود كه حدود 12 سال است که همه علاقه مندان به حقوق زنان تلاش می کنند تا این بیمه به ثمر بنشیند.

در طول این سالها همه مسئولان تلاش هایی را در این زمینه انجام دادهاند؛ اما این بیمه در صورتی موفق خواهد بود که مستمر و پایدار باشد.

گرامی زادگان همچنين گفته بود: نگاهی به تاریخچه آغاز این مطالبه نشان می‎دهد که بخشی از بیمه زنان خانه دار طی چند سال و برای تعدادی اجرا شده و سپس متوقف شده است. مجددا با تلاش فعالان دیگر حتی به قانون بودجه هم راه یافته، اما با انتقاد شورای نگهبان و ضرورت ارایه قانونی جدید مواجه شد و طرح مجدد تخصیص اعتبار برای بیمه زنان خانه دار، در بودجه مقبول واقع نشد.

كارشناسان امور بيمه معتقدند كه علت اجرایی نشدن بیمه زنان خانه دار در كوتاهي  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. زيرا اين وزارتخانه به عنوان مسئول باید بیمه زنان خانه دار را متقبل می‎شد.

در واقع یکی از وظایف سازمان تامین اجتماعی،بیمه کردن اقشار مختلف جامعه است. بر اساس مقررات، کار باید مشخص و کارفرما تعریف شده باشد اما درمورد زنان خانه دار نه کارفرمایی بود و نه خانه داری شغل شناخته می‎شد.

همين عامل اساسي بود كه تعيين ميزان تامين اعتبار ان را به وادي فراموشي سپرد. وقتی اعتباری لحاظ نشده است چگونه یک وزارتخانه زنان را بیمه کند؟ مگر بدون اعتبار میتوان از سازمانی انتظار داشت تا بیمه زنان خانه دار را تضمین کند؟

پس از عبور از همه اين مسيرهاي ناهموار بالاخره تامین اجتماعی با استناد به قوانین و مقررات تصمیم گرفت بیمه زنان خانه دار را در یکی از بندهای بیمه فراگیر قرار دهد. اما از همه اين موانع و مجاري كه بگذريم، معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری در راستاي تصویب لایحه تامین امنیت زنان به اين بيمه نيز پرداخت و آن را  به فرجام خود نزديكتر كرد.

بنا به گفته معاون اين دفتر،  هدف معاونت امور زنان، تحقق بیمه زنان خانه دار است چون این بیمه را به دلایلی چون تحکیم خانواده، آرامش زنان برای حفظ خانه و خانواده،امنیت خاطر از آینده و دهها نکته مثبت دیگر ضرورت زنان جامعه امروز می داند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، متن پیش نویس لایحه را به معاونت امور زنان و خانواده ارائه کرده است. در این مرحله معاونت امورزنان در صورت تائید و پذیرش این پیش نویس،آن را طبق قواعد مرسوم با تامین اجتماعی و هیئت دولت در میان خواهد گذاشت و تصمیم دولت مطابق روال قانونی به مجلس ارائه میشود.

*شرط ضمن عقد شدن بيمه زنان 

روز گذشته معاون رييس جمهور در امور زنان در پاسخ به يكي از نمايندگان مجلس كه انتقاداتي به وي داشت، بياناتي اظهار كرد. اهم آنها به شكل توضيحاتي جامع در خصوص سياست هاي مرتبط با زنان و لايحه حمايتي و بخصوص بيمه آنان بود.

وی درباره بیمه زنان خانه دار گفت: اصرار داشتم با سازمان تامین اجتماعی لایحه مشترک بدهیم تا حتما اجرایی شود. در این رابطه مکاتبه‎ای با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتیم و چهار شکل پیشنهادی به آنها ارائه کردیم تا کمیسیون اجتماعی دولت آنرا بررسی و هر کدام که میتواند اجرایی شود را پیاده کنند.

معاون رییس جمهور در امور زنان افزود: در این نامه اعلام کردیم آمادگی تشکیل ستاد ملی زن و خانواده را داریم و یکی از موضوعاتی که در این ستاد مطرح می‎شود این است که بیمه زنان خانه دار به صورت شرط ضمن عقد و به جای مهریه در اسناد عقد وازدواج وارد شود و مردان بخشی از مهریه را در قبال بیمه بدهند.

اين حقيقتي مسلم است كه  زنانی که امنیت خاطر دارند و نگرانی از آیندهای نامعلوم ذهن و فکر آنان را مغشوش نکرده است، بهتر می‎توانند کانون خانواده را گرم و پایدار نگه دارند. نگرانی و نبود امنیت ضربه های روحی شدیدی به زنان می‎زند و ثبات خانواده را برهم می زند. اطمینان نسبی از آینده، كه بيمه مي‎تواند يكي از راههاي برطرف كردن دغدغه هاي آن باشد؛ سرنوشت زنان را به گونه ای مناسب رقم خواهد زد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بیمه ، زنان ، عقد ، جمعیت ، مهریه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار